جستجوگر

کانال تلگرام

    کانال تلگرامی نسن

نظرسنجی عملکرد سایت نسن

    • نظر سنجی عملکرد<br />سایت نسننظر سنجی عملکرد<br />سایت نسننظر سنجی عملکرد<br />سایت نسن

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 470
  • کل نظرات : 359
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 4
  • تعداد اعضا : 129
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 1,139
  • بازديد ديروز : 360
  • بازديد کننده امروز : 31
  • بازديد کننده ديروز : 104
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل ديروز: 14
  • بازديد هفته : 2,886
  • بازديد ماه : 15,318
  • بازديد سال : 194,937
  • بازديد کلي : 519,992
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 54.224.202.184
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

ماه محرم

Image result for ‫ماه مبارک رمضان‬‎

آخرین ارسالی های انجمن

روباه جانوری از تیرهٔ سگ سانان است. روباه تقریباً در همه جای دنیا زندگی می‌کند. روباه در نواحی قطبی در جلگه‌های بی درخت شمال ودور نیز به سر می‌برد.

روباه به رنگهای گوناگونی از سرخ پدیده طلائی تا قهوه‌ای شدید می‌باشند. برخی از روباهان موی سیاه خالص دارند. روباه سرخ ممکن است آنرا روباه نقره‌ای نامید. خطوط پوشش سرخ با خطوط سیاه روی پشت وشانه اش دارد. روباها در بعضی جاهای دنیا گاه وقتی در معرض خطر هستند از جانب شکارچیان. چون شکارچیان گاهی روباها را برای پوست پر موونرمش بدام می‌اندازند وشکار می‌کنند. همچنین در بعضی جاها روباهان را نیز برای پوستشان پرورش می‌دهند. پوشش روباه نقره‌ای مخصوصاً بواسطهٔ پوستش با ارزش است. روباهان قطبی می‌توانند رنگ سفید یا آبی داشته باشند. هر دونوع بواسطهٔ تغییر فصلهای سال تغییر می‌کنند. شبیه زمین اطراف آنها، روباه سفید در تابستان به رنگ قهوه‌ای در می‌آید وبه رنگ محیط اطراف خود در می‌آید. روباه آبی رنگ، رنگش از آبی روشن تا آبی خاکستری وتا رنگ تیره تر در تا بستان در می‌آید. زیرا در نواحی بیابانی روباهان دیگر برنگهای محیط اطراف خود که خیلی متفاوت است، تا علفزارها وبیشه‌های بی درخت، پشتخه‌ها، ومیان صخره به سر می‌برند. مثلاً روباه خاکستری تقریباً درمیان صخره‌ها وبرگهای سایه دار جنگلها ظاهر می‌شود. روباه یک حیوان بسیار باهوش و در عین حال زیرک است.در مناطق جنوب ایران بخصوص کره بند بوشهر بنام توره و یا تاته توره و همچنین روهه نیز نامیده میشود.


روباه


روباه


در اين پست سه كليپ تصويري از اجراي مراسم عزاداري ماه محرم امسال (1390) كه توسط اهالي بومي نسن مي باشد گذاشته شده است و بازديد كنندگان اين وب سايت مي توانند با عضويت و وارد شدن در اين وب سايت كليپ ها را كه در دو گروه كم حجم براي مشاهده در گوشي هاي موبايل و حجم زياد براي مشاهده در كامپيوتر آماده شده است را دريافت كنيد.


محرم 90


محرم 90


محرم 90


ادامه مطلب



ادامه مطلب

بر روي تره خان كوه كه روبروي نسن قرار دارد از قديم الايام به عنوان يك شاخص در دو نقطه مشخص يكي روي قله و ديگري در دامنه آدمك هايي سنگي ساخته شده است كه وجه ساخت آن مشخص نيست. ولي به علت تسلط اين دو نقطه به كل روستا داراي زيبايي هاي بسياري است.


پيرمردك


پيرمردك

هم اکنون نسن در یک کیلومتری شرق روستا در منطقه فرامرز و زکی‌آباد دارای یک قبرستان به نام بقیع با تجهیزات کامل (مسجد برگزاری مراسم،غسالخانه و...) می باشد این قبرستان در سال1354 (ه.ش) احداث گردید. به علت وجود مزار مقدس شهداء گرانقدر دارای تقدس بسیاری می باشد.ساخت آن توسط خانه انصاف وبزرگان محل بوده و اولین فردی که درآن مدفون گردید مرحوم محمد شریفی فرزند حسین بوده است.

هر هفته اهالی محل درشبهای جمعه ونیز در آخرین روز سال برای زیارت اهل قبور به این قبرستان می روند همچنین در ایام محرم دستجات عزاداری به آنجا برای قرائت فاتحه رفته وبه وجود شهدا وبزرگان حرکت خود را برکت می بخشند.

قبرستان دیگری که قبل از این مورد استفاده بود درضلع شمالی وچسبیده به روستا در کنار رودخانه لابشم در منطقه ده میان قرار دارد این قبرستان دارای دو قسمت بوده که در زمان قبل از ورود طوایف کنونی این قبرستان توسط روستائیان قبل مورد استفاده قرار می گرفته است وقدمت دیرینه دارد ،بعد با ورود طوایف جدید تا سال 1356 مورد استفاده قرار می گرفته است. این قبرستان یکی از آثار وشواهد زنده این روستا بود که قسمتی ازآنرا برخی تخریب وسنگهای قبور را که از آثار باستانی وتاریخچه این روستا در تک تک آنها مذکور بوده برای جرز دیوار خانه هایشان استفاده نمودند وآنرا تخریب کردند.

گورستان سوم در سمت جنوب غربی روستا در منطقه قلا کتی به نام گل چال قرار دارد که این گورستان هم قبل از ورود طوایف کنونی توسط یکی از روستاها مورد استفاده قرار مي گرفته است وبعد از آن هم تا قرن گذشته مورد استفاده می بوده است. بطوری که برخی می گویند این قبرستان مخصوص انگریج بوده وقبرستان دیگر را طایفه پیج استفاده می کرده ولی بعد از ورود طوایف دیگر به علت نبود آب ، همه اهالی از قبرستان ده میان استفاده می کردند لیکن گورستان قلاکتی کاملا متروک نشده بود وگاهی طایفه انگریج برخی را درآنجا مدفون می ساخته اند.

محمد انگریج در قبرستان قلاکتی ویوسف پیج هم در قبرستان ده میان مدفون بوده است حاج الله وردی هم که در اواخر قرن دوازدهم رحلت نمود درهمین قبرستان مدفون است.

واما یک گورستان مخصوص روستای تلسکک در سمت شمالی این روستا ودر یک کیلومتری جنوبی نسن وجود دارد ونشان می دهد اهالی این روستا مسلمان بوده اند که آثار آن هم اکنون هم باقی می باشد .

گورستان دیگری گبری در منطقه بیروش و کلیگ نو قرار دارد که طبق شواهد ازآن گبریها بوده که آثارش تقریبا از بین رفته است.

قبرستان هاي نسن


قبرستان هاي نسن


اش لی

"اش لی" به معنی لانه خرس می باشد. در کوههای شمال نسن  در منطقه سرچشمه حفره(غار) به وسعت حدود 200 متر مربع در یک صخره به صورت طبیعی وجود دارد که دارای جاذبه طبیعی زیبایی است از این مکان در گذشته برای نگهداری گوسفند هم استفاده می کردند.

اش لي


 دریوک

در انتهاه دره کلیک نو ، در منطقه یخچال که هیچگاه از برف خالی نمی شود ،سرچشمه اصلی اوزرود قرار دارد این چشمه که در ارتفاع 3700 متری واقع شده به شکل یک دریاچه طبیعی بسیار زیبامی باشداین منطقه زیبا و بکر، کمتر مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

 علاوه بر این ،تفرجگاههای بسیاری چون لارو، اولج، نوردن، قلقل چشمه، مهرزمین، کناره و...وجود دارد که در فصول بهار و تابستان مورد استفاده قرار مي گيرد.

دريوك


دريوك

 

دريوك

 

جهت مشاهده ساير مكان هاي تفريحي روستاي نسن بايد به ادامه مطلب مراجعه كنيد .

ادامه مطلب





ادامه مطلب

محلهای متعددی در جاههای مختلف کوههای نسن که حالتی دنج و در کنار چشمه ای آب بوده برای شیر دوشیدن از گوسفندان در فصل تابستان و پاییز وجود دارد این محلها به صورت سنگ چین هلالی شکل که داری دو دهانه ورودی و خروجی می باشد كه از سمت خروجی بر خلاف ورودی فقط یک گوسفند برای دوشیدن می تواند رد شود.و بعد از خروجي صندلي هاي سنگي براي  افرادي كه شير مي دوشيدندتعبيه شده بود.

شیر دوشی از اواخر بهار بعد از مراسم بسيار زيباي "ايار" با  نوبت در روز شروع و در نهایت در اواخر تابستان به یک نوبت(دُوم) می رسد در گذشته شیر دوشیده شده را در همانجا حاصل (کره ، پنیر و ...)می نمودند و حاصل را به سهم مشخص شده در روز "ایار" به صاحبش می رسانند.

 

گوسفند سرا

 

گوسفند سرا

 

گوسفند سرا

 

گوسفند سرا

بقایای این روستا در سمت جنوبی نسن و در منطقه کوهستانی وازن به روی آبرفتهای دره سفپشت و تلسکک و مزارع پالان سنگ قرار دارد تا قبل از ورود طوایف اخیر  این روستا داری سکنه بوده است .در سالهای دهه گذشته و قبل از آن این اثر تاریخی به علت حفاری سوداگران عتیقه و همچنین فرسایش و مرور زمان تخریب شده به طوري كه آثار چنداني از آن باقي نمانده  است.لذا جا دارد سازمان ميراث فرهنگي در ترميم آن همت گمارد.

روستای تلسکک

 نظرات

 در جنوب خاوری نسن، کنار رودخانه بزرگ روستا، بالاتر از پل حمام خرابه ای وجود دارد که

یک آسیاب آبی در زیر آن دفن شده است این اثر که قدمتی بیش از 300 سال دارد در سالهای بدو ورود به همراه مسجد و یک حمام کنار آن ، توسط یوسف پیج بر روی(( اسکیله)) ساخته شد.و سالهاي متمادي اهالي محل براي آرد كردن محصولات كشاورزي از آن استفاده مي كردند اين آسياب درسالهاي بعد توسط كدخدا زكي بازسازي گرديد. به طور كلي شامل يك ساختمان ويك رود تامين كننده كه به" اسكيله " معروف است مي باشد . درون ساختمان يك منبع تغذيه به نام "بارنو" ، دو سنگ آسياب ، پره زير سنگ ، منبع آرد به نام "آردنو" ، نو(آبراه شتابدنده) و آبراه خروجي مي باشد.

 اما در سالهای اخیر متاسفانه با بی توجهی مسوولین روستا  و کمک برخی همسایگان در تخريب آن به مخروبه ای تبدیل گردیده است. و تا كنون حركتي در ترميم آن صورت نگرفته است مگر همتی گردد و این اثر ارزشمند باستانی بازسازی و در دید عموم قرار گیرد.

مکانیزم کار آسیاب این گونه بود که متشکل می شد از یک سنگ زیر آسیاب که ثابت بود و از طریق رابطی به پره های زیر سنگ مرتبط مي شد و با سوراخی که در مركز آن به وسط سنگ بالای آسیاب که متحرک بود وصل می شد و باعث می گردید تا سنگ از طریق پره ها انرژی آب را که در یک سطح شیب دار و از وسیله به نام(نو) که سرعت وشدت آب را چند برابر می کرد و از طریق (کیله زنن) به سنگ منتقل وآنرا به حرکت در می آورد در سمت چپ وبالای سنگ یک منبعی(بار نو)  قرار داشت که محل قرار گرفتن گندم ،جو، باقالا و... برای آرد کردن قرار داشت این منبع از طریق یک سوراخ و ناودان با تنظیم آسیابان مواد آرد شونده را به سوراخ میان سنگ بالای آسیاب می ریخت و از کناره سنگ با چرخش سنگ آرد بیرون می آمد ودر درون یک منبع(آرد نو) دیگری می ریخت. در هر صورت اینگونه آرد به دست می آمد

اکنون جنانكه گفته شد به علت ساخت وساز یکی از همسایگان به خرابه ای تبدیل گردید. کلیه تشکیلات آسیاب زیر آوار آن قرار دارد وهیچ کس در صدد باز سازی این آثار باستانی نیست این آسیاب در سالهای نه چندان دور نه تنها پاسخ کار اهالي را میداد بلکه از روستاهای دیگر هم برای آرد کردن غلات خود از آن استفاده مي كردند در گذشته برای آرد کردن غلات باید نوبت می گرفتند وراه انداختن کار آسیاب که در فصل پاییز انجام می گرفت شکوه وزیبایی خاصی داشت.[1]


آسياب آبي


1- آسياب مذكور در بدو ورود طوايف پيج و انگريج توسط يوسف پيج اول در گوشه باغ شخصي‌اش ساخته‌شد.

نظرات

هر ساله ميانه­های فصل بهار گوسفندان به طور شبانه روزي در نقاطي از كوه مستقر مي شوند و چند روز بعد از اينكه گوسفندان به كوه رفتند روزی را به نام "ايار" در نظر مي گرفتند  و در طي اين چند روز قبل از ایار شير گوسفندان را مخصوص استفاده در روز ايار كره ، ماست و پنير تهيه می­نمودند روز قبل از آن هم يك گوساله خريداری كرده و گوشت آنرا براي روز مراسم پخته و آماده و آنها را در روز ايار به همراه ديگر غذاها تقسيم مي­كردند در اين روز برخي با خود آرد و برنج می­آورده و همانجا غذا تهيه مي­نمودند. دامداران گوسفندان خود را در دو نوبت(دُوم) صبح و بعد از ظهر مي­دوشيدند و در هر دفعه شير را پيمانه مي زدند تا در ادامه سهم هر كس براي بردن شير مشخص گردد بعد از تعيين شير صبح،  هر كس كه شيرش از همه بيشتر و به اصطلاح سر شير مي شد يك گوسفند قرباني كرده و همانجا گوشتش را بين مردم تقسيم مي كرد . ما بين دو نوبت دوشيدن، گوسفندان به الاش(گرمچر) مي رفتند و در اين فرصت خوانواده­ها و بچه­ها مشغول بازي و تفريح مي شدند و يا به فعاليت هاي ديگر مي پرداختند به طور كلي اين مراسم هر ساله شكوه خاص و طرفدارن بسياري داشته است به طوري كه افراد متفرقه هم در آن شركت مي كردند.

 

مراسم ايار

نظرات

آيين ها و سنتهاي روستا

هويت هر قوم با تقويت آيين ها و مراسمهاي سنتي آنها پايدار و ماندگار خواهد ماند و نشان خواهد داد كه آن ملت يا قوم در چه حدي از تمدن بشري در قرون گذشته قرار داشته اند و تقويت اين فرهنگ بي هويتي و تمايل به فرهنگهاي عاريتي بيگانگان را از بين خواهد برد.

آيين و رسومي كه در گذشته در اين سرزمين يعني دره نور انجام مي گرفته از آيينهاي اصيل ايراني بوده و سواي آن يك سري آيين هاي محلي هم داشته اند كه نشان از فرهنگ و تمدن غني آنها بوده است وبا تحقيق و برسي آيين هاي دو دره نور و كجور كه اكثر مردم انها از نسل ساسانيان مي باشند نشان داده كه آنها بي كم و كاست آيينهاي چند هزار ساله ايراني را آنچنان كه اجدادشان انجام مي داده اند اجرا مي كردند مانند عيد نوروز ، شب سيزده تير ماه فرس قديم ، شب يلدا و ...اما ما بيشتر در اينجا به برخی آيينهاي مخصوص و محلي اشاره نموده و مختصري هم از آيينهاي ملي را اشاره خواهيم كرد.

1-آیینهای سنتی

الف مراسم سيوبوم

اين آيين نشان از يك همت و همكاری تنگاتنگ اجتماعي و فرهنگ زيباي پيشرفت همگانی و همكاری يكپارچه روستايي مي باشد به طوري كه هر گاه كه يكي از اهالي مي خواست خانه يا بنايي بسازد در ابتداي شروع همه در كندن پايه­ها همكاري كرده و قرباني مي نمودند همچنين خانواده­ها و نزديكان مجمع هايي از تنقلات ، شيرينيجات را به عنوان كادو به بناي ساختمان هديه مي دادند .

وقتي بنا به سقف مي رسيد براي سقف زدن يك روز قبل مصالح را آماده و بعد همه اهالي را خبر مي كردند در روز كار صاحب كار صبحانه اي مفصل براي همه تهيه مي كرد و بعد از صرف صبحانه همگي مشغول به كار مي شدند و با همكاري هرچه تمامتر تا ظهر همان روز سقف خانه را مي زدند . در طول كار قرباني كرده و همه افراد را كباب  ميهمان مي نمودند و ظهر هم نهار را صرف و همگي بدون هيچ چشمداشتي به خانه­هاشان مي رفتند و اينگونه بناي ساختمان يكي از اهالي تكميل مي شد .

درباره ما

روستاي نسن نور
نسن نور روستايي از توابع اوز رود، بخش بلده، شهرستان نور، استان مازندران است. اين روستا در جنوب مازندران ، جنوب غربي شهرستان نور و شمال استان تهران واقع شده است و خط مرزي دو استان را مي سازد به طوري كه قسمتي از كوههاي آن در استان اخير واقع است كه از شمال به كوههاي كجور ،ازغرب وشرق به كوههاي نور واز جنوب به كوههاي استان تهران متصل است.

ارتباط با مدیر

ارتباط با مدير