جستجوگر

کانال تلگرام

    کانال تلگرامی نسن

نظرسنجی عملکرد سایت نسن

    • نظر سنجی عملکرد<br />سایت نسننظر سنجی عملکرد<br />سایت نسننظر سنجی عملکرد<br />سایت نسن

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 468
  • کل نظرات : 359
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 3
  • تعداد اعضا : 129
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 153
  • بازديد ديروز : 231
  • بازديد کننده امروز : 49
  • بازديد کننده ديروز : 82
  • گوگل امروز : 8
  • گوگل ديروز: 17
  • بازديد هفته : 1,401
  • بازديد ماه : 18,902
  • بازديد سال : 159,140
  • بازديد کلي : 484,195
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 54.196.74.142
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

ماه مبارک رمضان

Image result for ‫ماه مبارک رمضان‬‎

آخرین ارسالی های انجمن

قورمه:
یکی از بهترین روش های نگه داری گوشت قورمه کردنه بوده است. در زمان های قدیم که امکانات نبوده مردم برای راحتی و فاسد نشدن و نگه داری طولانی مدت گوشت را قورمه  میکردن

به این طریق که اول گوشت گوسفندی را قیمه قیمه میکردند با مقداری دنبه در قابلمه خورد شده روی اجاق میگذاشتن تا با آب خودش بپزه و بعد بهش نمک و ادویه جات میزدنند و با حرارت ملایم میگذاشتند تا گوشت به روغن بیفته و توی روغن خودش کمی سرخ بشه بعد از پخت کامل و خنک شدن اون روی در پوست تمیز و آماده شده  گوسفند میریختن ( که به زبان محلی بهش اشکمه میگفتن) و در مدت طولانی از اون در غذاهای مختلف استفاده میکردند.
طعم و مزه این گوشت بسیار عالی و خوشمزهاست.

اول پاییز؛ نیمه اول ماه رمضان سال 1292 هجری قمری ناصرالدین شاه قاجار با همراهان بسیاری از راه لابشم وارد نسن شد در طی این سفر سیاحتی چنانکه خود او می نویسد:

 از ده کمربن رو به شمال رفتیم دره حاصلخیزی بود رو به شرق قدری مانده به گردنه دیگر رسیدیم اگرچه راه سنگلاخ و پرتگاه نیست لیکن پر گرد و خاک و طولانی و سخت است . بسیار خسته شدیم به اول دره نسن رسیدیم.»

 شاه قاجار از طریق اولج به ملک چشمه و از آنجا به زانوس رفت او در گذر از نسن آزادکوه را چنین توصیف کرد: « شاهزاده کوه محاذی نسن است این کوه از کوه های بلند این صفحات و کوهی مجرد و مخروطی است خیلی بلند و سنگلاخی که هیچکس نمی تواند بالای آن برود.»
 

قبل از دهه  50 شمسي در قرن اخير روستاها با انتخاب دهبان يا كدخدا اداره مي شدند و اين انتخاب در يك مجلس فرمايشي با حضور نماينده بخشداري، ژاندارمري و برخي اهالي، به روستاييان معرفي مي گرديد، در اين انتخاب فعاليت خبرچين ها بي تاثير نبوده‌است و بعد از تعيين كدخدا از او بايد فرمانبرداري مي شد و به نوعي با دريافت يك حقوق سالانه از تك تك مردم، به گونه‌اي حاكم روستا مي گرديد. امابعد از 1350 و با بيداري عمومي حكومت متوجه اين سيستم غلط گرديد كه اداره روستا با اين شيوه تشكيلات ارباب رعيتي را همچون دوران قاجار قوت مي بخشد لذا خانه هاي انصاف را براي كنترل كدخدا تاسيس نمود، البته انتخاب افراد خانه هاي انصاف نيز از روش ياد شده بوده است.اسناد ، مدارك و مكاتبات مربوط به خانه هاي انصاف به خوبي روش اداره و نادرست آنها در روستا را نشان مي دهد.

اما اين پايان كار نبود و طي سالهاي 57- 54 انجمن ده جاي خانه انصاف را گرفت ولي روش همان روش بود. 

منبع: بر فراز آزادکوه

v    اولين افرادي كه وارد نسن شدند

محمدانگريج ، فريورث­انگريج و يوسف­پيج

v    اولين روحاني نسن

ملا علي محمد نوري پدر بزرگوار آيه الله ملاعلي نوري

v    اولين كسي كه علوم كلاسيك روز را آموخت

محمدبيك فرزند ارشد حاج اله وردي

v    اولين شهيد نسن

شهيد مهر علي فدوي

v    اولين معلم نسن در قرن جديد

محمداطلاعي

اولين كسي كه راديو به نسن آورد

......


ادامه مطلب

علما و بزرگان نسن

در گذشته و حال چنانكه مشهود است دره نور مهد علم و علما بزرگوار بسياري بوده است كه نسن هم از آن مستثنا نبوده چنانكه علما بزرگوار بسياري پرچم دار علوم اسلامي ، طبيعي و ديگر علوم در اين دره و حتي در كشور بوده اند.

حوزه علميه در نسن

در تاريخ نسن يادشده كه در گذشته يعني دوران سلطنت قاجار حوزه علميه معتبر و پر رونقي توسط فقيه عاليقدرحضرت آيت الله ملا علي نوري و همچنين آيت الله ملا نجفقلي و آيت الله ملا عليقلي نوادگان حاج الله وردي در نسن تاسيس گشت ، رونق اين مركز علمي طوري بودكه علما و بزرگان بسياري را براي بهره گيري و اساتيد متعددي را براي تعليم و تدريس به نسن كشاند ثمره اين كار بزرگ علما، مجتهدين و فقها ممتاز بسياري بوده است .اين حوزه بارحلت حضرات مذكور به مكتب خانه اي  تبديل شد.

سیزده به در

 

در سیزدهمین روز نوروز از قدیم در کل ایران مرسوم بود که همه به خارج از خانه برای تفریح می رفتند. در نسن هم این سنت به این صورت بود که در هوای نامساعد خانواده ها بروی پشت بام ها رفته و با بهترین غذایی که درست می کردند ناهار را آنجا می خوردند و اگر هوا خوب بود به دل طبیعت رفته و به  تفریح و بازی می پرداختند، در این روز زن ها پنج ورکا (یِقُل دُقل) بازی کرده و مردها تاب بازی، تب چو، اَلَکاتی (اَلَک دُلک)، چرنچری بازی می کردند، در پایان روز سبزه را دور انداخته و به خانه برمی گشتند.

با توجه به اینکه روز 13 فروردین در ایام فاطمیه می باشد. حواسمان باشد که در این روز حرمت شکنی نسبت به شهادت این بانوی بزرگوار نکنیم.

جواد

 


با سلام مجدد خدمت شما همشهریان عزیز و گرامی
امیدواریم که سال 92 سال خوبی براتون بوده باشه و از اون بهتر سال 93 که در پیش رو داریم
خب , این پست ربطی به سال قبل و سال بعد نداره و مربوط میشه به آداب و رسوم 4 شنبه سوری در نسن .
یه ویژه نامه مختصر و مفید با فرمتpdf آماده  کردیم به اندازه بضاعت خودمون که می تونید از لینک زیر دانلودش کنید اگر کم و کسری داره به بزرگی خودتون ببخشید.
در ضمن نظر, انتقاد و پیشنهاد ( تقدیر و تشکر هم می پذیریم) راجع به این پست یادتون نره خیلی برامون مهمه !!!
در ویژه نامه میخوانید:
چهار شنبه سوری کمه ........پارسال دسوری کمه و .....


مازندران  مهد فرهنگ و تمدن و ......
چهارشنبه سوری دیروز ,چهارشنبه صوری امروز
چهارشنبه سوري درنسن
واماچهارشنبه سوری درنسن نیزآداب ورسوم خاص خودش داره،درآخرین 4 شنبه سال مردم طبق یکسنت قدیمی جشنی میگرفتند مازندران  مهد فرهنگ و تمدن و ......
 

4 شنبه سوری در نسن(لینک دانلود مستقیم فایل PDF)

 در شروع دوران پهلوي از لحاظ اداره امور كشور فرق چنداني با دوران قاجار نمي كرد و اضافه بر آن ظلم هاي ديگري هم به مكافات باقي مانده از دوران قاجار بر زندگي مردم اضافه گرديد ، به طوري كه در اوايل اين دوره مساله كشف حجاب مطرح گرديد ، كه از طرف بخشداري فردي را براي اجراي طرح كشف حجاب رضاخاني به نسن فرستادند، اما مگر حجاب عاريتي بود كه فردي بتواند آنرا از مردم معتقد نسن بگيرد ، كه نه تنها نتوانست به اجراي آن بپردازد بلكه خود هم تحت تاثير فرهنگ نسني ها دست از آن برداشت و در نسن ماندگار شد و اينچنين طرح معروف كشف حجاب اجرا نشده و عقیم ماند.

بعد از حضور پهلوي پسر ،كوهها و مراتع ملي شد و يكي از منابع در آمد مردم از دست آنها خارج شد و دولت خود را وارث آن ناميد و باعث گرديد تا از آن به بعد اهالي كم كم به سمت شهرها مهاجرت نمايند و اينگونه با اين طرح ها  جوانان به تهران و ديگر نقاط كشور سرازير شدند .

نسن در دوران اول زمين شناسي يعني300 ميليون سال پيش و حتی تا اوايل دوران دوم )پالئوزوئيك Paleozoic ـ مزوزوئيك (Mezozoic پوشيده از جنگل بوده است در اين جنگلها خزندگان و پرندگان عظيم الجثه ای بنام دايناسورها زندگی مي كرده اند . بر اثر پيشروي آب دريا در اوايل دوران دوم يعني250ميليون سال پيش ( ترياس) كم كم جنگل مذكور به زير آب رفت و دريايي بنام تتيس (Tetis)  نسن (البرز) را پوشاند و جنگل موجود به زير رسوبات دريا دفن گرديد و آثار آن تبديل به ذغال سنگ شد كه اين ذغال سنگ در نقاط مختلف نسن همچون حسلو ، بیروش ، ترهخان کوه و... ديده مي شود درياي تتيس درياي كم عمق و وسيع بوده كه تا اواخر دوران دوم يعني 100ميليون سال پيش (كرتاسه) در اين مناطق گسترده بود و فسيلهای مختلفی چون شكم پايان ،دوكفه اي ها و همچنين رسوبات زيادي مانند شيل و ماسه سنگ بجای گذاشت (باقي مانده اين دريا ،درياچه خزر مي باشد ) ودر اواخر دوره سوم از دوران دوم زمين شناسي (100ميليون سال پيش يعني كرتاسه Cretaceus) بر اثر كوهزايي آلپی اين سرزمين تحت فشار كوهزايی ياد شده ارتفاع گرفت و چين خورد و طبعا از زير آب خارج شد بعد از آن تحت فرسايش قرار گرفت و به شكل كنونی در آمد و اين خلاصه ای از تاريخ زمين شناسی نسن مي باشد .آثار جنگل وهمچنين آثار درياي تتيس در سنگها بصورت فسيل ديده می شود.

مازندران یعنی سرزمینی که در آن راه های پرپیچ و خم بسیار است . ( ماز : پیچ و خم + اندر : درون + آن )

نام کهن این دیار تَپورستان ، تبرستان ( با تلفّظ عربی طبرستان ) است .

« ماز » در فرهنگ های لغت فارسی به معنی « چین و شکنج ، تا و لا » آمده است .

ماز : مطلق چین و شکنج را گویند . (برهان )

بر آمد ز کوه ابر مازندران چو مار شکنجی و ماز اندر آن . منوچهری .

یکی خشت شاهی پر ماز و پیچ به کف داشت وز رنج ناسود هیچ اسدی

این ها ثابت می کند « ماز » به معنی پیچ و خم است . به راستی که مازندران نیز چنین است . شاید واژه نماز نیز پیوند « نه + ماز » باشد یعنی « راه راست » یا « راهی که کج و پیچ در پیچ نیست . »

به معنی " ماز" در لغتنامه انگلیسی به فارسی توجه کنید :

Maze جاى پرپیچ وخم ، پیچ وخم ، پلکان مارپیچ .در علوم مهندسى : جاى پر پیچ و خم . در روانشناسى : ماز

دلیل همانندی واژه ماز در فارسی و انگلیسی هم ریشه بودن این دو زبان است . زیرا هردو از زبانهای هند و اروپایی هستند . همانندی های دیگری نیز میان فارسی و انگلیس هست . مانند : برادر ، پدر ، مادر ، هشت ، کِرم ، گَرم ، اردک ، موش ، چانه و ...

اما سخنان دیگر در باره این نام :

1- نام کهن مازندران تَـپورستان یا تَبَرستان (طبرستان معرَّب آن است ) بوده که برگرفته از نام قوم تپوری می باشد . تپوری ها , آمارد ها , گِـلان و کادوسیان اقوام خویشاوندی بودند که در کرانه جنوبی دریای مازندران می زیستند . به گفته ابن اسفندیار نام مازندران بعدها جانشین تپورستان شد .

2- برخی را سخن و باور آن است که ریشه نام مازندران از واژه « ماز » به معنى « دژ » مى باشد . به فرمان مازیار بن قارن سردار نامی تبرستان ، براى جلوگیرى از نفوذ اعراب در نقاط حساس این منطقه به ساخت دژ پرداختند و مازندران را به صورت (ماز + اندرآن ) به معنى « دژ درآن » نامیدند . یکی از این دژها که هنوز پابرجاست قلعه مازیار می باشد که در شمال تهران بعد از قلعه توچال و مهرچال است .

3- به روایتی مازندران آمیخته‌ای از « ماز به معنی بزرگ و ایندیرا به معنی دیو و ان پسوند مکان » می باشد که معنی جایگاه دیو بزرگ یا دیو سپید که همان دماوند باشد را داراست . ملک الشعراء بهار می سراید : ای دیو سپید پای در بند ای گنبد گیتی ای دماوند

4- برخی بر این باورند که موز نام کوهی در منطقه بوده و مازندران یعنی جایی که کوه موز درآن بوده و موزَندران به تدریج به مازندران تبدیل شده است .

5- برخی می پندارند که ماز به معنی زنبور است و مازندران سرزمین زنبورها ، اما منطقی نیست که چنین نامی را برای این خطّه زیبا و پر از نقش و نگارهای طبیعی توجیه کرد و از آن همه زیبایی تنها زنبور را دید .

6- گروهی نیز بر آنند که مازندران نام خود را از خدای آریاییان مهاجر « ایندَر » به آن گرفته باشد . در این صورت مازندران از دو بخش « ماز» و« ایندر » تشکیل می شود . « ماز » به معنی بزرگ است . در کُردی واژه « مَزِن » هنوز به معنی « بزرگ » در برخی گویشهایش رایج است ، و ایندر نیز نام خدای آریاییان مهاجر بود . پس ماز ایندَر یعنی « خدای بزرگ » و « ماز ایندَران » یعنی « سرزمینِ خدای بزرگ »

7- جواد مفرد کهلان پژوهشگر ایران باستان نام مازندران را از ریشه « مَـز : بزرگ + زن » می داند یعنی « سرزمین زن یا الهه بزرگ » یا « سرزمین مردم زن سالار » که اشاره به پرستش الهه آب و جایگاه والای زن در جامعه آن روزگار دارد . ایشان در جای دیگر در باره معنی مازندران نظر دیگری جز این را نیز ارائه کرده اند .

امّا دریای مازندران

شاید همه کشورهای جهان جز خودمان دریای مازندران را به نام ایرانی کاسپین که بر گرفته از نام قوم ایرانی کاسپیان که در شمال ایران می زیستند می نامند . نامهای دیگر این دریا عبارت است از : دریای کاسپیان , دریای هیرکانیه ، دریای گرگان یا با تلفّظ عربی جُرجان , دریای گیلان (یا بحر الجیل ) , دریای دیلم , دریای طبرستان , دریای مازندران . امروزه در کشورهای عربی بحر قزوین می گویند . که قزوین معرَّب کاسوین یا کاسپیَن است . یاقوت حموی می گوید که ارسطو این دریا را هیرکانیه نامیده است . بطلمیوس آن را دریای هیرکانیه می خواند . ابن خلدون آن را بحر طبرستان می نامد .

درباره ما

روستاي نسن نور
نسن نور روستايي از توابع اوز رود، بخش بلده، شهرستان نور، استان مازندران است. اين روستا در جنوب مازندران ، جنوب غربي شهرستان نور و شمال استان تهران واقع شده است و خط مرزي دو استان را مي سازد به طوري كه قسمتي از كوههاي آن در استان اخير واقع است كه از شمال به كوههاي كجور ،ازغرب وشرق به كوههاي نور واز جنوب به كوههاي استان تهران متصل است.

ارتباط با مدیر

ارتباط با مدير